POL Magazine No.13 USA

شویم ، ‌ ما برهنــه متـولد می زندگیایفاینقشاست. ‌ ادامه

نویسنده: نرگس (نصیر ) صالحی

توان گفت که «درگ» به جریان غالب پیوسته است. ‌ امروزه با اطمینان می نباشید ولی RuPaul’s Drag Race شاید شما بیننده ثابت برنامه تلویزیونی سرا ‌ احتماال با «روپال آندره چارلز»، درگ کویین، بازیگر، مدل، خواننده، ترانه های ‌ ترین چهره ‌ و داور این برنامه تلویزیونی آشنا باشید. روپال یکی از موفق 2017 تجاری و مشهورترین درگ کویین جهان است. کسی که نام وی در سال از سوی مجله تایم جزو صد فرد تاثیرگذار جهان ذکر شد. صفحات بسیاری های درگ ‌ های اجتماعی مجازی به چهره ‌ در اینستگرام، یوتوب و سایر شبکه ها آشنا هستید؟ ‌ راستی شما چقدر با درگ ‌ اختصاص دارد. اما به 1388 «درگ» دست کم از سال ‌ نامه انگلیسی آکسفورد، واژه ‌ براساس لغت میالدی وجود داشته است، اما این واژه تا پیش از قرن نوزدهم به معنای رایج آن یعنی اجراگری در لباس یا شخصیتی متفاوت از جنسیت مبتنی بر رفته است. ‌ شناختی فرد به کار نمی ‌ جنس زیست دهد، درگ نوعی از ‌ طبق تعریفی که دانشنامه بریتانیکا از این واژه ارائه می دو نوع درگ ‌ » است و آن در بردارنده Cross-dressing انواع مبدل پوشی « » است. نوع اول به مردی Drag king » و درگ کینگ « Drag queen کویین « پوشد و در این مبدل پوشی یا ‌ شود که همچون زنان لباس می ‌ اطالق می ایفای نقش جنسیتی زنانه بسیار اغراق کرده به طوریکه یک زنانگی مضاعف کند. در واقع درگ کویین همزمان از هر دو ویژگی جنسیتی ‌ را بازنمایی می برد تا در این اجراگری، موضعی خارج از جنسیت دوگانه ‌ مردانه و زنانه بهره می (مردانه/زنانه) را ارائه کند. درگ کینگ به هنرمندان، فعاالن و افراد کوییری شود که در خالل اجرائی تئاتری و گاهی در خالل سایر هنرها از ‌ اطالق می آمیز مردانه به بیانی طنزآمیز از مردانگی و ‌ قبیل عکاسی با ایفای نقش اغراق ها برای اجراهای خود غالبا ‌ پردازند. آن ‌ گهگاه در قالبی سیاسی و انتقادی می های خود را با سینه بند و بانداژ محکم ‌ پوشند و سینه ‌ های مردانه می ‌ لباس بندند. از ریش مصنوعی استفاده کرده و برخی نیز با استفاده از وسایلی ‌ می ها اظهار ‌ کنند. برخی از آن ‌ تناسلی مردانه را بازنمایی می ‌ در زیر لباس خود آلت دهد تا بخش درونی خود، مردانگی ‌ ها اجازه می ‌ اند که اجرای درگ به آن ‌ داشته تجسم نیافته خود را بیان کنند. برخی نیز اجراگری خود را صرفا امری سیاسی ها ‌ کنند. آن ‌ در به چالش کشیدن ساختارهای جنسیتی موجود قلمداد می سعی دارند تا در جریان اجراگری خود مرزهای جنسیتی را تحت فشار قرار داده . (دانشنامه بریتانیکا، مدخل درگ کویین؛ درگ کینگ) و تغییر دهند. خود اصطالح درگ کویین به مانند هر مفهوم دیگری در جریان تاریخی تحول یافته است. برای مثال در آغاز قرن بیستم، این مفهوم بیشتر به یک کارگر شد. یکی از نقاط عطف تحول ‌ پوشید اطالق می ‌ جنسی مرد که لباس زنانه می گردد ‌ باز می 1969 وال در سال ‌ معنایی درگ کویین به جریان شورش استون ها در تقاطع ‌ که در آن معنای ظاهری و رفتاری و غیر نرماتیو درگ کویین با جنبش گی و لزبین بیشتر دیده شد و در بستر این جنبش اجتماعی و جنسیتی بار سیاسی بیشتری یافت.

بایست در نظر داشت که درگ بودگی نوعی هویت ‌ الزم به ذکر است که می گرایی، همه ‌ گرایی، دو جنس ‌ گرایی، همجنس ‌ جنسی نظیر دگر جنس تواند دارای هر نوع ‌ گرایی و... نیست و یک درگ کویین یا درگ کینگ می ‌ جنس هویت جنسی و جنسیتی باشد. به عبارت دیگر آنچه در اجرای درگ اهمیتی اساسی دارد به چالش کشیدن معنایی و اجتماعی ساختار جنسیتی است و های جنسی یا جنسیتی مختلف قرار بگیرد. ‌ تواند در تقاطع با هویت ‌ می پوشی به عنوان نوعی ‌ یا دگر جنس Transvestism در بسیاری موارد شود. براساس رویکرد ‌ پوشی با مفهوم درگ یکسان تلقی می ‌ از مبدل پوشی به عنوان نوعی عمل ‌ شناختی رسمی دگرجنس ‌ روانشناختی-آسیب وارگی تعریف شده که در آن فرد عمدتا با پوشیدن لباس ‌ مبتنی بر بت کند. به عبارت دیگر ‌ جنس مخالف خود به لذت جنسی دست پیدا می اشیائی از قبیل لباس و کفش در این رابطه اروتیک به عنوان ابژه جنسی ها عمدتا با هدف نقض ‌ شوند. این در حالی است که اجراگری درگ ‌ دنبال می های جنسیتی هنجارین و فراروی از الگوهای مردانه و زنانه است. ‌ بندی ‌ دسته پردازان حوزه جنسیت است که به مسئله درگ ‌ «جودیت باتلر» یکی از نظریه است. ‌ پردازی کرده ‌ ها نظریه ‌ توجه بسیاری دارد و در باب اجراگری جنسیتی آن جودیت باتلر با استفاده از مفاهیم آشفتگی جنسیتی و اجراگری سعی در ها در قالب رویکردی برساختگرایانه به جنس ‌ ها و اجراگری آن ‌ معنایابی درگ شناختی صحه ‌ و جنسیت دارد. باتلر ضمن اینکه بر وجود فرآیندهای زیست ها خارج از تفسیر فرهنگی وجود ندارند و ‌ کند که بدن ‌ گذارد، اما عنوان می ‌ می آورد. به ‌ انگارانه و رویکردی دوگانه از جنس را به بار می ‌ این تفسیر نتایجی ساده شناختی به خودی خود به دو طبقه طبیعی متمایز ‌ عبارت دیگر فرآیند زیست شود. این دو جنس تنها به دلیل اینکه ما در ‌ دار از افراد منتج نمی ‌ و معنی رسد. ‌ کنیم طبیعی، بدیهی و مهم به نظر می ‌ دنیایی جنسیتی شده زندگی می

المللے ‌ مجله فارسے زبان بین مجله پـــــــل،

64

Powered by