POL Magazine No. 31 QATAR

از کوهستــانتا بازارهایجهانی مسیر فرشعشایری

بافتبودننقشهقشقایی ‌ ذهنی های ذهنی بسیار ‌ های شیراز یا همان قشقایی به خاطر نقشمایه ‌ فرش ها را یا ‌ معروف هستند. یعنی بافندگان آن که معمولا عشایر هستند، نقش گیری از ذهن خلاق خود از نمادها و باورها و ‌ بافند، یا اینکه با بهره ‌ از حفظ می گیرند. به همین دلیل معمولا فرشی با ‌ طبیعت برای خلق نقشمایه کمک می یابید که کاملا شبیه به یکدیگر باشند. نقوشی که تقریبا ‌ نقشه عشایری نمی ای و آیینی ‌ های اسطوره ‌ شوند، نقشمایه ‌ های ایلیاتی بافته می ‌ روی بیشتر فرش پشت و…) دارند. به عنوان ‌ (نقش پرنده، بز، درخت، سگ، طاووس، شیر، لاک های عشایری ‌ مثال یکی از نقوش یا نمادی که در طول قرون گذشته در فرش بسیار تکرار شده است، نماد لوزی یا لوزی تو در توست. این نگاره، گاهی با شود تا قدرت بیشتری داشته باشد. گذشتگان ما ‌ چند نگاره دیگر ترکیب می ها ‌ کردند. آن ‌ ها استفاده می ‌ از این نقش برای دفع چشم زخم در دستبافته توانند در مقابل چشم زخم بایستند. ‌ اعتقاد قلبی داشتند که با این نقش می های ‌ ترین نقشه ‌ بافند، ولی یکی از خاص ‌ های مختلفی را می ‌ ها نقشه ‌ قشقایی لوزی که نمادی از حوض است با تعداد ۳ آنان باغ پرندگان است. در این نقشه خواهی هستند و این ‌ شود. پرندگان نماد باران ‌ زیادی از پرندگان بافته می هزار ساله در ایران دارد. ۳ کم ‌ نقشمایه (پرندگان) قدمتی دست

‌ ها پنهان است، صدای زنگوله ‌ صبح زود، وقتی آفتاب هنوز پشت کوه کند. در همین ‌ زار را پُر می ‌ گوسفندان و آواز چوپانان تمام فضای علف ای از چادرهای سیاه، زنی جوان در حال بافتن فرشی است ‌ حال، گوشه هایی از دل ‌ ها و رنگ ‌ کند. با نقش ‌ که داستان زندگی او را روایت می طبیعت؛ از سرخی آتش، آبی آسمان و سبزی مراتع. شاید اگر بگوییم های ‌ های سرسبز و دامنه ‌ های ایلیاتی قصه کوهستان ‌ در تار و پود فرش ایم. هر گره، حکایتی از زندگی، ‌ راه نگفته ‌ و خم، نهفته است، پُر بی ‌ پُر پیچ عشق و طبیعتی است که زنان و دختران ایل با دستان هنرمند خود های قشقایی، ترکمن، بختیاری و بلوچی ‌ کشند. فرش ‌ به تصویر می ها فرهنگ، هویت و تاریخ یک ‌ ها نیستند؛ آن ‌ پوشی برای خانه ‌ فقط کف ها حتی فقط نقش و نگار هم ‌ اند. این فرش ‌ ملت را در خود جای داده صدای یک ملتند که با سفر به جای جای جهان ‌ ها زبان بی ‌ نیستند؛ آن کنند. هر نقشی معنایی دارد؛ مثلا نقش ‌ هایشان را بازگو می ‌ داستان ‌ دهنده ‌ «درخت زندگی» نمادی از پایداری و رشد است، و «شیر» نشان شجاعت و قدرت. اما با وجود تغییرات دنیای مدرن، آیا این هنر اصیل های قدیمی و جذب ‌ تواند زنده بماند؟ جوانان ایل بین حفظ سنت ‌ می اند. با این حال، هنوز هم هستند کسانی ‌ به دنیای جدید گرفتار شده کنند. ‌ های بعد منتقل می ‌ که با عشق و تعهد، این هنر را به نسل نشینان ایران زمین، از گذشته تا امروز در ‌ جالب است بدانید کوچ اند و از این جمله قوم ‌ های دستباف، نقش مهمی داشته ‌ بافتن فرش های ایلیاتی هستند. فرش ‌ قشقایی و بلوچ بزرگترین اقوام بافنده فرش دستباف ایلیاتی به دلیل تنوع طرحی و رنگی بالایی که دارد، همیشه ای نتوانند ‌ شود افراد با هر سلیقه ‌ ها بوده و موجب می ‌ ترین ‌ جزو خاص .‌ به راحتی از کنار این نوع فرش بگذرند فرش ایلیاتی؛ میراثی در تقاطع سنت و مدرنیته خاطر نقش و نگار و ذوق بافندگانش ‌ های اخیر فرش قشقایی به ‌ در دهه بافند تبدیل به یک برند معروف شده ‌ های آن را بداهه می ‌ که نقشمایه شود و به ‌ ها دست به دست می ‌ و درمیان اروپاییان و حتی آمریکایی ای در ‌ هنر و فرهنگ ایرانی، جایگاه ویژه ‌ عنوان یکی از نمادهای برجسته صنایع دستی کشور ایران دارد.

36

المللے ‌ مجله فارسے زبان بین مجله پـــــــل،

Powered by