های استان فارس نقشه یلمه است. ترین نقشه یکی از خاص نقشه یلمه: در این استان یلمه معروف به قالی رنگارنگ است. نقشه آن از چندین کاملا پشمی و لوزی به هم پیوسته و رنگی تشکیل شده است. این فرش ها به کار برده شده است. های روشن و نقوش هندسی به وفور در آن رنگ ها بسیار نرم و براق است، اما پشم یلمه پشم مورد استفاده در این فرش های آن بسیار شود و تنوع رنگ ریسی و تبدیل به خامه می با ماشین، نخ ها شامل های عشایری است و در آن گستره وسیعی از رنگ بیشتر از فرش شود. انواع قرمز، صورتی، آبی، سبز و زرد دیده می نقش ناظم طرحی است که از کار درآوردن آن به طراحی و نقشه ناظم: های قشقایی مانند نقشه دقیق نیاز دارد، حال آنکه بیشترین دستبافته دیگر ایلات و عشایر، حاصل ذهنی بافی است. به همین سبب است که حتی امروز هم طرح ناظم تنها طرحی است که بیشتر قالیبافان کشکولی برای بافتن آن نیازمند الگو و سرمشق کامل هستند و چون نقشه ترسیم گذارند و تقریبا تا شده شطرنجی ندارند یک فرش بافته را پیش رو می بافند. های زمینه را از روی آن می آخرین گره نقش گل های مختلفی تشکیل شده ایل قشقایی از طایفه بافندگان ایل قشقایی: ای برخوردارند. بافی از شهرت ویژه ها در قالیبافی و گلیم است که برخی از آن شوری، شکرلو، شش بلوکی، ایگدر، ، اینانلو، بهارلو، دره همچون کشکولی های زیادی با یکدیگر خانی. در این طوایف نقشمایه لو، عمله، صفی رحیم هایی شان با یکدیگر متفاوت است. آن های قالی یکسان است ولی نقشه توانند تشخیص ها می که در شناخت قالی تبحر دارند با دیدن نقشه بدهند که نقشه متعلق به کدام طایفه قشقایی است.
هایفرشعشایری چالش رسیم به دنیای پرچالش های عشایری که بگذریم، می از ساحرگی فرش بازار، تقاضا برای فروش. با ورود محصولات صنعتی و تغییر سلیقه های دستباف سنتی کاهش یافته است. جوانان ایل قشقایی فرش تواند به آورند، که این مسئله می نیز کمتر به یادگیری این هنر روی می های بافت سنتی منجر شود. همچنین، افزایش هزینه فراموشی مهارت مواد اولیه و عدم حمایت کافی از بافندگان، مشکلات دیگری را به وجود آورده است. های تقلبی به نام فرش قشقایی فروش فرش های قاچاق افغانستانی در در چند سال گذشته عرضه و فروش فرش ها را بازارهای فرش به شدت فراگیر شده و برخی از فروشندگان این فرش به نام فرش عشایری، بلوچ، ترکمن و حتی قشقایی به خریداران از همه جا فروشند. برخی هم فرش سایر مناطق را به نام مناطق مشهور خبر می بی فروشند به عنوان مثال فرشی که در اطراف مشهد بافته شده، به می رسد. البته باید نام فرش قشقایی و با قیمت بسیار بالاتر به فروش می فروشند که هیچ هایی را به نام قشقایی می ای نیز در بازار، فرش گفت عده هایی که کف شباهتی به قشقایی ندارد و این یعنی فریب مشتری. فرش های قشقایی را در متن یا ساده هستند و حتی یک نقشمایه از نقشمایه حاشیه خود ندارند. فرش قشقایی، به عنوان یک میراث فرهنگی ارزشمند، نیازمند توجه و ها ریزی مناسب و ایجاد تعادل بین حفظ سنت حمایت جدی است. با برنامه روشنی را برای این هنر اصیل تصور کرد. حمایت از توان آینده و نوآوری، می بازارهای داخلی و خارجی، از های جدید و توسعه بافندگان، آموزش نسل تواند به حفظ و ارتقای این میراث کمک کند. جمله اقداماتی است که می
رنگرزیدر ایل آمیزی بیش از هر عامل دیگری در طروات و شفافیت رنگ و تنوع رنگ های ایلیاتی موثر بوده است. توانایی زنان ایل شهرت جهانی دستبافته ها و رنگ آمیزی گاه چنان باورنکردنی است که به اعجاز در احساس رنگ سبز، آبی، های گوناگونی از رنگ ماند. در یک قالیچه عشایری قدیم طیف می ها در عین آنکه تند و سنگین است، بکار برده شده است. رنگ قرمز و طلایی آمیزی شده که نامی جز اعجاز آنچنان ساده در کنار هم نزدیک و مانوس رنگ دستی توان بر آن نهاد. توانگری و تنوع رنگ و سخاوت و گشاده ها نمی رنگ های یک قالیچه آمیزی چنان است که حتی خبرگان گاه بعضی از رنگ در رنگ پنداشتند، چرا که پیش از کشف و ساله قشقایی را معجزه گونه می ۱۵۰ های شیمیایی جوهری، وجود این همه رنگ سخت متداول شدن رنگ های شیمیایی، رنگرزان رسد. اما باید اعتراف کرد که با نفوذ رنگ به نظر می قشقایی هم به دلیل سهولت و ارزانی به سوی رنگرزی شیمیایی رفتند و های گذشته با رنگزاهای طبیعی بافته شده است. ای در سال کمتر دستبافته
39
www . polmagazine . com
Powered by FlippingBook