POL Magazine No. 29 CANADA

و عرضه آ ثار خود کردید؟ ‌ از چه زمانی شروع به برپایی نمایشگاه در گالری آریا شکل گرفت که همان چاپ 1381 اولین نمایشگاه انفرادی من در سال هایی ‌ های من شروع شد. توسط فعالیت ‌ دستی بود. از آن موقع برگزاری نمایشگاه ها ‌ که برادرم انجام دادند، توانستم ارتباطات خیلی خوبی با خارج از ایران توسط بینال های چاپ دستی شرکت ‌ های گروهی برقرار کنم. بنابراین در نمایشگاه ‌ و نمایشگاه های متعددی نیز شدم. از جمله ‌ کردم که در طی این دوران موفق به دریافت جایزه جایزه نفر دوم دانشگاه تاما، جایزه نفر اول ایتالیا، پرینت میکینگ وایادولید و... تا ام. ‌ نمایشگاه گروهی نیز داشته 200 نمایشگاه انفرادی و ۱۵ به امروز شاید نزدیک به سال گذشته ۳ یک نمایشگاه انفرادی از آثاری که طی ۱۴۰۳ فروردین ۳۱ همچنین در

خلق کردم، در گالری ماه بر روی دیوار رفت. در مورد سوابق تدریس خود برایمان بگویید؟

در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران شروع به تدریس چاپ 1381 من از سال دهم. ‌ سال است که در دانشگاه تهران درس می ۲۲ دستی و طراحی کردم. نزدیک به المللی کیش، دانشگاه هنر، جهاد ‌ همچنین در دانشگاه الزهرا، دانشگاه بین های مختلف تدریس کردم. ‌ دانشگاهی، هنرستان هنرهای تجسمی و آموزشگاه روز در ۳ تا ۲ همچنین درحال حاضر خودم یک آتلیه به نام «مرکب سیاه» دارم. در آن

مهـردادختـایی در تبریز است. او نه تنها ۱۳۵۵ «مهرداد ختایی» متولد مرداد دیپلم نگارگری از هنرستان هنرهای تجسمی پسران تهران دارد، لیسانس نقاشی از دانشگاه آزاد ‌ بلکه دارنده لیسانس و فوق ای هنرمند بزرگ شده ‌ هنر معماری تهران نیز است. او در خانواده سازی، نقش برجسته، ‌ و پدرش هم در حیطه هنر از جمله حجم صنایع دستی و نقاشی فعالیت داشت و همیشه به عنوان یک های ‌ گاه،پشتیبانوراهنماهمراهشبودهومهردادباراهنمایی ‌ تکیه نمایشگاه 200 او وارد هنرستان شد. او که تا به حال نزدیک به انفرادی و گروهی برگزار کرده، هم در دانشگاه و هم در آتلیه شخصی خود به نام «مرکب سیاه» به تدریس مشغول است. همچنین مهرداد توانسته چاپ دستی ایران را به دنیا معرفی کند. در ادامه خواننده این مصاحبه باشید. مصاحبه اختصاصی با اید؟ ‌ از دوران تحصیل تا به امروز با چه اساتیدی کار کرده من در دوره هنرستان با اساتید مختلفی کار کردم؛ از جمله «منوچهر معتبر»، «علی مظاهری»، «رضا فضائلی»، «اردشیر مجرد تاکستانی»، اهلل ‌ «محمد باقر آقامیری»، «یعقوب عمامه پیچ» و «نصرت مسلمیان». رشته من در هنرستان نگارگری بود و بعد از هنرستان هم به صورت تخصصی همین رشته را زیر نظر استاد بسیار عزیزم «محمد باقر آقامیری» ادامه دادم. من سه بار در نگارگری ایران برنده جایزه شدم و چند نمایشگاه گروهی و انفرادی نگارگری هم وارد دانشگاه شدم. همچنین موسسات 1373 داشتم. سال کردند؛ از جمله ‌ زیادی داشتیم که اساتید خیلی خوبی تدریس می آقایان «الخاص»، «احمد وکیلی»، «یعقوب عمیق» و «مسلمیان». من از تجربیات این اساتید خیلی استفاده کردم؛ اما خارج از دانشگاه در آتلیه شخصی «احمد وکیلی» شروع به یادگیری (چاپ Printmaking در حیطه ۸۰ نقاشی کردم. بعدها در دهه دستی) به صورت تخصصی این رشته را تا به امروز ادامه دادم. mehrdad.khataei

کنم. ‌ هفته طراحی تدریس می امضا و سبک شما چیست؟

هر هنرمندی در هنر معاصر، سبک و شیوه خودش را دارد. به قول مرحوم هانیبال شود». به همین خاطر من هم در حال ‌ الخاص: «سبک نقاش، اسم خود نقاش می کار کردن روی سبک خودم هستم. یعنی شیوه من ترکیبی از مجموعه تجربیاتم در نگارگری، هنر نقاشی فیگوراتیو معاصر است. این ترکیب در قالب استفاده از خط ها، ‌ بندی ‌ ها، فضای چند ساحتی، نوع ترکیب ‌ های نگارگری، نوع چیدمان ‌ گیری ‌ یا قلم های اسپیرال یا عدم حضور پرسپکتیو رنسانسی ‌ چیدمان تخت، استفاده از رابطه زند و ‌ ها معموال در آثار من موج می ‌ های نگارگری است. این ویژگی ‌ که از مشخصه مشخص است. گیرید؟ ‌ برای خلق آ ثار خود از چه چیزهایی الهام می کشد و ‌ سال طول می ۴ الی ۳ کنم. هر دوره هم ‌ ای کار می ‌ ای و دوره ‌ من معموال پروژه های ‌ کنم. سپس آن برداشت ‌ شروع به تحقیق، مطالعه، پژوهش و جستجو کردن می کنم، از ‌ ذهنی و چیزهایی که از پیرامون خود از جهان معاصر و اجتماع کسب می دهم. حاال در آن فیلتر من ممکن است جنبه انتقادی یا ‌ فیلتر خودم عبور می ستایشی پیدا کند. در هر صورت باید از فیلتر من رد شود و واکنش من نسبت به شود. ‌ پیرامون خود، موجب شکل گیری آثارم می

50

المللے ‌ مجله فارسے زبان بین مجله پـــــــل،

Powered by