بزرگترین نقطه ضعف در بازار موسیقی ایرانی (داخل و خار ج) چیست؟ توانم بگویم این بزرگترین کمبود و نقطه ضعف در بازار نمی بهزاد پورنقی: موسیقی ایرانی، چه داخل و چه خارج از کشور است؛ اما کمبود دانش یا منابع اطالعاتی درخصوص مدیریت موسیقی یا بازاریابی موسیقی است. در دنیا در مند یاد های دانشگاهی وجود دارد که افراد عالقه این خصوص حتی واحد بگیرند و با گروه یا هنرمندان مستقل به طور مشخص کار کنند. چنین چیزی برای در ایران هیچوقت نبوده و همین باعث شده تا مقداری محدودیت شوند، مقداری سردرگم المللی می ها وقتی وارد بازار بین ها پیش آید. آن گروه هستند و شاید ندانند چه کاری باید کرد، البته تمام دوستانی که در این زمینه اند یا اینکه از کنند، اکثرا به طور تجربی کار را در ایران انجام داده فعالیت می طریق منابع آنالین یاد گرفتند، منظور من این است که چنین چیزی به صورت آکادمیک هیچ وقت در ایران نبوده و کسی که در این زمینه فعالیت کرده، آوری کرده است. خودش اطالعات را جمع ها و دستاوردهای گروه رستاک چیست؟ ترین هایالیت مهم اش در ساله ۲۷ به نظرم بزرگترین دستاورد گروه رستاک حضور بهزاد پورنقی: عرصه موسیقی محلی بوده و اینکه با همه مشکالت و شرایطی که برای همه آید، توانسته های هنری در ایران و در همه جای دنیا وجود دارد و پیش می گروه هسته مرکزی خود را حفظ کند و همچنان به فعالیت خود ادامه دهد. کنید؟ در پنج سال آینده جایگاه گروه رستاک را چطور ارزیابی می بعد از دوران کرونا جواب به این سوال خیلی سخت است؛ اما بهزاد پورنقی: های خود ادامه خواهیم داد یکنکتهقطعیوجوددارد،ماهمچنانبهفعالیت المللی، فرهنگ و موسیقی محلی کشورمان را و تصمیم داریم در مقیاس بین های جهانی ببریم و آن را به گوش بقیه مردم دنیا آشنا کنیم. به روی صحنه های خود در آینده و کارهای در دست تولید برایمان بگویید. کمیاز برنامه های زیادی را در دست تولید داریم که همگی در راستای برنامه بهزاد پورنقی: المللی های بین جهانی شدن گروه است؛ از جمله شرکت کردن در جشنواره دانان کشورهای دیگر. موسیقی محلی و همکاری با هنرمندان و موسیقی دهد؟ آیا گروه رستاک به هنرجویان آموزش هم می ای در تهران آموزشگاه موسیقی رستاک گروه رستاک یک دوره دینا دوستی: را تاسیس کرد و حتی در ابتدا اعضای گروه هم شروع به تدریس کردند؛ اما با ها توجه به اینکه اولویت رستاک کنسرت و تولید اثر است، برگزاری این کالس پذیر نبود و نیست. البته آن تجربه را دوست به صورت مرتب و دقیق امکان کنم حتی تدریس کردن یک کار کنیم. من فکر می داشتیم؛ اما تدریس نمی بسیار تخصصی است که مدرس باید روش تدریس بداند و بسیار وقت زیادی برای هنرجو بگذارد. اما در حال حاضر تمرکز ما روی کنسرت و تولید اثر است. کنید؟ آینده موسیقی ایران را چطور ارزیابی می این سوال بسیار تخصصی است و شاید پاسخ دادن به آن در دینا دوستی: توانم احساسات و مشاهدات خودم را بیان حیطه دانش من نباشد؛ اما می دان ، موسیقی کنم. در ایران افراد بسیاری وجود دارند که به عنوان موزیسین کنند. شوند و با عشق به هنر خود زندگی می و هنرمند با استعداد شناخته می همچنین موسیقی ایرانی، چه موسیقی کالسیک و چه موسیقی مناطق مختلف، بسیار غنی است. با این حال برای داشتن آینده روشن برای موسیقی های الزم باید انجام شود که متأسفانه من آن و ماندگاری هنر ایران، حمایت بینم. این موضوع باعث نگرانی درباره آینده موسیقی و فرهنگ ایران را نمی شود و امیدوارم در آینده شاهد رویدادهای خوبی باشیم و کمتر شاهد می خروج هنرمندان از ایران به دلیل عدم حمایت باشیم.
تان وجود دارد که بخواهید برایمان تعریف کنید؟ آیا خاطره جالبی از فعالیت رسد و بسیار یکی از خاطرات جالبی که به ذهنم می اکبر اسماعیلی پور: ها و استیج است. همیشه قبل از اجرا، ما به تمرین برایم جذاب بود، خاطره پردازیم. از جمله اینکه چگونه باید روی استیج برویم، تنظیمات تنظیمات می ها و مانیتورها کار کنیم و... ما زمان زیادی را صرف را انجام دهیم، با میکروفون کنیم. بعد از کلی تمرین تصمیم گرفتیم بعد از اتمام اجرا، ها می این تمرین شود و همه به ترتیب بایستیم. سیامک مسئول تعظیم کردن استیج می کنیم. با ما هم پشت سر او، همانند موج مکزیکی شروع به تعظیم کردن می این حال ناگهان همه چیز متفاوت شد! سیامک بلند شد و خم شد و من هم که خواستم سازم را روی صندلی بگذارم و جلو بروم، فکر کردم سیامک ام و سیامک در در حال تعظیم کردن است! ولی متوجه شدم که اشتباه کرده کنی». کردم داری تعظیم می حال بستن بند کفشش بود! من به او گفتم: «فکر داری ایجاد شده و باقی اعضای گروه ناگهان متوجه شدیم که وضعیت خنده دانستسازش کرد، یکی نمی همگیجشدهبودند.یکیداشتسیمراجدامی رفت! اعضای گروه برای پیدا کردن را کجا بگذارد و یکی چهار دست و پا راه می کردند. من هم همینطور به سیامک نگاه جایگاه مناسب خود تالش می خندید. اینگونه بود که خاطره این خندیدم و سیامک هم می کردم و می می استیج برای سیامک و بعد کل گروه ماندگار شد. کنند؟ آیا تمام تمرینات اعضای گروه معموال چند ساعت در روز تمرین می شود؟ به صورت گروهی انجام می کنند. اعضای گروه رستاک معموال در روز خیلی تمرین می پور: اکبر اسماعیلی ما به طور معمول هم تمرین فردی داریم هم تمرین گروهی. این به معنای آن است که باید همیشه به روز باشیم. به عنوان مثال من شخصا به خاطر کنم. این بدین معناست که من تغییرات مکرر در سازهایم مدام تمرین می شوم و تا جایی که روز رسانی خودم با این سازها به چالش کشیده می برای به دهم. با این حال تمرینات گروهی ما وقت دارم، تمرین فردی را نیز انجام می ای سه جلسه تمرین ثابت و شود. ما حدودا هفته به صورت مداوم برگزار می چهار ساعته داریم. اگر نزدیک به یک کنسرت باشیم و نیاز به تمرین بیشتری شود. داشته باشیم، تمرینات بیشتر هم می
20
المللے مجله فارسے زبان بین مجله پـــــــل،
Powered by FlippingBook