POL Magazine No.28 GEORGIA

های پُر رفت و آمد قرار ندهید تا طول ‌ فرش ابریشم دستباف را در مکان عمر فرش افزایش پیدا کند و از ساییدگی آن جلوگیری شود. در صورتیکه خواهید فرش ابریشم دستباف را در مکان پر رفت و آمد و شلوغ پهن ‌ می کنید، باید هر چند وقت یکبار فرش را به جهات مختلف بچرخانید تا تمام ها به میزان یکسان پا بخورند و ساییده شوند. ‌ قسمت فرش ابریشم دستباف را نباید در معرض نور مستقیم آفتاب پهن یا نگهداری ‎ فرش تغییر کند، دو رنگ شود و ‌ شود تا رنگ ‌ کنید؛ زیرا نور خورشید باعث می کنید، بهتر ‌ از بین برود. اگر فرش ابریشم دستباف را در مکانی پر نور پهن می است از رو فرشی استفاده کنید.

ها ‌ نگهداری از فرش ابریشم دستباف بسیار مهم است؛ زیرا این نوع فرش ‎ اند، با دقت و هنر زیادی ‌ از جنسی بسیار حساس و با ارزش تشکیل شده ها به معنای حفظ ‌ اند و ارزش باالیی دارند. نگهداری صحیح از آن ‌ بافته شده این ارزش و زیبایی است. همچنین ابریشم یکی از موادی است که نسبت به شرایط محیطی حساس است. نگهداری صحیح از فرش ابریشم دستباف پریدگی و بیدزدگی است. ‌ به معنای پایداری و دوام آن در برابر فرسایش، رنگ محل مناسب برای نگهداری فرش ابریشم دستباف ‎ شما باید یک مکان کامال صاف، مسطح، خشک و تمیز را برای پهن کردن ‎ فرش ابریشم دستباف انتخاب کنید؛ مانند پارکت و سرامیک. بهتر است فرش ابریشم دستباف را روی سطح خاکی، گچی یا آهکی پهن نکنید؛ زیرا خاصیت قلیایی این سطوح موجب از بین رفتن بافت فرش ابریشم دستباف گیرد، درب را طوری ‌ و تجزیه آن خواهد شد. اگر قسمتی از فرش زیر درب قرار می تنظیم کنید که هنگام چرخش با فرش تماس نداشته باشید.

مراقبت از فرش ابریشم دستباف در صورتیکه فرش ابریشم دستباف را تا زدید و شکستگی روی سطح فرش پا استفاده کنید. بدین صورت که در ‌ توانید از سنگ ‌ ایجاد شد، برای رفع آن می پا بکشید تا به حالت اولیه بازگردد. ‌ جهت خواب فرش، سنگ توانید با ضربات آرام بتکانید و خاک روی آن را ‌ فرش ابریشم دستباف را می ها را باز کنید تا گرد و خاک خارج شود. ‌ جدا کنید. هنگام نظافت فرش پنجره خواهید از جارو برقی استفاده کنید، باید جارو را در جهت خواب فرش ‌ اگر می دار ‌ ها از جاروبرقی برس ‌ بکشید تا پرزها مرتب شود. همچنین نباید برای ریشه استفاده کنید؛ زیرا ممکن است ریشه در برس جارو گیر کند و آسیب ببیند. توجه داشته باشید که قرار دادن صندلی، مبل یا میز با هر میزان وزن روی فرش ابریشم دستباف، هیچ مانعی ندارد. همچنین بهتر است برای جلوگیری های ابریشم دستباف از ترمز فرش استفاده کنید. ‌ از حرکت فرش اگر روی فرش ابریشم دستباف مایع ریخت، بهتر است با باد مالیم سشوار و از فاصله مناسب، آن را خشک کنید تا ابریشم آسیب نبیند. در صورت استفاده از قاشق، آن را در جهت خواب فرش بکشید تا خشک شود. فراموش نکنید که حتما زیر فرش ابریشم دستباف را نیز پاک کنید؛ زیرا از شود. ‌ ایجاد کپک و پوسیدگی جلوگیری می

41

www . polmagazine . com

Powered by