POL Magazine No.28 GEORGIA

که همه ما در این سرزمین داشتیم. برای همین این قسمت از شعر را برداشتم و به عنوان نام نمایشگاه انتخاب کردم. این دوره با اینکه فقط دو سال بود؛ اما مطالعه عمیق تاریخ به خصوص درباره دوران قاجاریه و صفویه ایران در من تاثیر داشت. واقعا تاریخ این سرزمین و حتی شاید کل خاورمیانه های مختلف جهان، تأثیر عمیقی بر من داشتند. همچنین این کارها ‌ و بخش ها را به کارهایم جلب کرد. ‌ توجه مطبوعات و رسانه دبی برایمان بگویید. Christie's از حراجی برای اولین بار در گالری موسسه «ماه مهر» 1389 در نمایشگاهی که سال های حراج کریستی دبی که آن زمان در ایران دفتر ‌ برگزار کردم، نماینده ای که با هنرهای تجسمی آشنا بودند، ‌ های برجسته ‌ داشتند، به همراه چهره در نمایشگاه حاضر شدند. کارهایم مورد استقبال قرار گرفت. از میان آثاری ها توسط این نمایندگان انتخاب شد. ‌ که به نمایش گذاشته بودم، یکی از آن درواقع اولین حضورم از آنجا بود و بعد به صورت مستمر حدود شش سال ای خاص، ‌ هایی که بعد از آن برگزار شد حضور داشتم. در دوره ‌ در تمام حراجی های ‌ کشورهای مختلفی مانند مصر، ترکیه و دیگر کشورهای عربی در حراج کردند و هنرمندان این کشورها نیز نمایان بودند؛ ‌ هنری خاورمیانه شرکت می کردند ‌ ها شرکت می ‌ اما به تدریج، تعداد هنرمندان ایرانی که در این حراج

فارسبرایمانبگویید. ‌ درباره مجموعه ایران و کار خلیج اش کنم. ‌ شود در کالم خالصه ‌ واقعا به قدری برایم مهم و عزیز است که نمی ایران همه چیز برای من است و این را از دوران نوجوانی، خیلی به صورت دانستم. ایران اصل، هدف و منبع الهام است. یک ‌ ناآگاهانه و غریزی می کنم آن عشق و وظیفه ‌ هایی برای من ایران مادر است و احساس می ‌ زمان شود. درواقع ‌ مادرانه را نسبت به ایران دارم که در هر مقطعی برایم عوض می آن عشقی که به ایران دارم، احساس تعلقی که به این سرزمین دارم و آرامش کنم، در همه ‌ و امنیتی که از نظر روانی با حضورم در بستر این سرزمین پیدا می کارهایم وجود دارد. در مجموعه ایران خود نقشه ایران روی بوم قرار گرفت. ایران همیشه سرزمینی بوده که از نظر جغرافیایی و تاریخی مورد تهاجم و تالطم قرار گرفته است. این تهاجم و رنجش تاحدی شاید بیشتر شده و تاثیرش روی من تر ایران را نشان ‌ تر شده است. بنا بر نیاز هر دوره، کارها خیلی علنی ‌ عمیق دادند و برعکس در مواقعی که آرامش بیشتر برقرار بوده، عالقه و احترام ‌ می هایی ‌ ای شروع کردم قسمت ‌ تر شده است. در یک دوره ‌ من هم به ایران درونی از جغرافیای ایران را کار کردن و «خلیج فارس» اولین کارم بود. درواقع «خلیج فارس» به عنوان یک عنصر بصری روی کار آمد و با استفاده از کالژهایی که دور

های تیز داشتند، از ‌ هایی با نوک ‌ آن انجام شدند، فلزاتی که حالت ساختمان کردند. این به نوعی مانند یک محاصره ‌ همه طرف «خلیج فارس» را احاطه می های جنینی که از یک دوره در کارهای من وارد ‌ تحت فشار بود. همچنین فرم دهنده زندگی بودند. در هر صورت جغرافیا و تاریخ همیشه ‌ شدند، نشان نقش مهمی در هر اتفاقی داشته و با وجود تمام اتفاقات، همیشه ثابت مانده است. با وجود همه اتفاقات، یک امید در من وجود دارد و به بیننده و ماند و در آن زایش ‌ شود. اینکه ایران پابرجا می ‌ مخاطب کارهایم هم منتقل می افتد. ‌ اتفاق می از نمایشگاه «این باغ، تاریخ است» برایمان بگویید. و اوایل 1397 این نمایشگاه حاصل دو سال و نیم کار من بود. اواخر سال در گالری ایوان بعد از ۱۴۰۰ این مجموعه را شروع کردم و سال 1398 سال سال که نمایشگاه انفرادی نداشتم، این نمایشگاه برگزار شد. این یک ۵ کار در سایز کوچک و بزرگ بود. شعری از «سیمین ۱۵ مجموعه با حدود بهبهانی» با نام «این باغ، تاریخ است» وجود دارد و من به آن شعر خیلی زد به گذشته شیرینی ‌ مند بودم. درواقع این مجموعه به نوعی نقدی می ‌ عالقه

کاهش یافت، این امر به دلیل شرایط داخلی ایران و عواملی نظیر مسائل های دبی در ایران بسته شد ‌ ها بود. همچنین دفتر نماینده ‌ اقتصادی و تحریم های ‌ و تا زمانی که من در جریان هستم، بسیاری از هنرمندان ایرانی در حراج خاورمیانه حضور نداشتند. در حال حاضر کار هنرمندان ایرانی گاهی به شود؛ اما بیشتر از طریق ‌ ها عرضه می ‌ ندرت به صورت مستقیم در حراجی دهند، ‌ های خارج از ایران که این کارها را نمایش می ‌ داران یا گالری ‌ مجموعه شود که کارهای بسیار معدودی از ‌ شود. این وضعیت باعث می ‌ ارائه می ها شوند. ‌ تر هنرمندان وارد حراجی ‌ های جوان ‌ نسل برای من به شخصه، اینکه کارم داخل حراجی رفت یا فروخته شد، هیچگاه ام به وجود نیاورد. یعنی شاید از بیرون این موضوع بازتاب ‌ تغییری در زندگی ساله را طی ۱۰۰ داشته باشد؛ اما من معتقد نبودم و نیستم که یک شبه راه های این چنینی برایم معنایی ندارد و همه چیز به نظرم ‌ کنیم. درواقع جهش باید پله پله طی شود. این اتفاقات گذرا و معموال یکبار یا شاید چند بار هستند؛ ها ‌ ها نگاه ‌ بنابراین هنرمند نباید دچار غرور شود. وقتی در این موقعیت تر است. ‌ شود، بار مسئولیت هر هنرمندی هم خیلی سنگین ‌ تر می ‌ دقیق

22

المللے ‌ مجله فارسے زبان بین مجله پـــــــل،

Powered by