POL Magazine No.28 GEORGIA

داند؟ ‌ گرا» می ‌ آیا رستاک خود را یک گروه «تجربه گروه رستاک به زعم من، یک گروه تجربی و در عین حال سیامک سپهری: ها سعی ‌ کنیم و خیلی وقت ‌ کارگاهی-تجربی است. به این معنا که ما تجربه می اش را ندیدیم، راه جدیدی برای ‌ کنیم با آزمون و خطای آنچه از قبل نمونه ‌ می خودمان بسازیم. البته منظورم کاری نیست که هیچوقت در دنیای ما اتفاق های زیادی وجود دارد که مجبوریم با ‌ نیفتاده است؛ اما خب، برای ما چالش ها روبرو شویم. یک گروه کارگاهی به این معناست ‌ تجربه کردن با بسیاری از آن شود، ‌ گیری اثری که دارد خلق می ‌ کنند روی روند شکل ‌ که در آن همه سعی می دهیم. ‌ اثر بگذارند؛ بنابراین ما با این دو مولفه تمام آثار خود را شکل می روند ساخت و انتشار نخستین آلبوم گروه رستاک چگونه طی شد؟ های کهن» آماده کردیم که ‌ ما یک مجموعه به نام «رنگواره فرزاد مرادی: منتشر شد. البته به صورت صوتی و ۱۳۸۶ اولین آلبوم رستاک بود و در سال های تسبیح، به هم وصل شده بودند و با ‌ اپیزود بود که مثل دانه ۱۲ شامل کرد تا به نقطه ‌ یک آغاز مشخص، از موسیقی مناطق مختلف ایران گذری می رسید. این یک مجموعه به هم پیوسته و یک ساعته بود که هم ‌ پایانی می برای کنسرت آماده شد و هم ضبطش انجام شد. در واقع اولین آلبوم گروه رستاک بود که با توجه به صوتی بودنش و اینکه مخاطب هدفش، مخاطبان تخصصی موسیقی بودند، نسبت به آلبوم بعدی فروش کمتری داشت. با این حال تجربیاتی که از این مجموعه به دست آوردیم، در کنار اجراهایی که هایی ‌ در خارج از ایران داشتیم و با مخاطب خارجی برخورد کردیم، ما را به ایده نزدیک کرد که باعث شد آلبوم «همه اقوام من» را شروع کنیم. این آلبوم تصویری که گروه رستاک را به شهرت رساند و نقطه عطف گروه بود، در تیراژ ۲۰۰ های اول نزدیک به یک میلیون و ‌ هزار نسخه و در همان سال ۳۰۰ اولش هزار نسخه فروش داشت.

ها و تحقیقاتی که رستاک انجام داده برایمان بگویید؟ ‌ از تجربیاتپژوهش شود، کمی متفاوت ‌ پژوهش یا تحقیقی که در رستاک انجام می بهزاد مرادی: کننده آن یعنی سیامک، از کار ‌ است. البته که کار رستاک هم توسط شروع پژوهش دانشجویی شروع شد. بعد هم هر کدام از ما که موسیقی منطقه یا سازی را دوست داشتیم و عالقمند بودیم، تا جایی که شد سعی کردیم اطالعات درستی به دست آوریم. البته پژوهشگران بزرگی در زمینه موسیقی اند و نتایجش را منتشر کردند. برای همین این بخش ‌ هاکار کرده ‌ داریم که سال کمی در رستاک متفاوت است. آنچه برای ما اهمیت دارد، شناخت درست از موسیقی یک منطقه و همچنین درست اجرا کردن قطعات موسیقی است. اینکه ما بخواهیم این کار را انجام دهیم و بعد اطالعاتی که به دست آوردیم را منتشر کنیم یا در اختیار بقیه بگذاریم، کمی برایمان متفاوت است. در نتیجه کنیم هم از زحمات پژوهشگران موسیقی نواحی مختلف ایران ‌ سعی می ها ‌ استفاده کنیم و هم خودمان تا جایی که الزم است، از هنرمندان، موزیسین توانیم ‌ و اساتید موسیقی کمک بگیریم و اطالعات بدست آوریم. اینگونه می تری داشته باشیم. ‌ هنگام بازخوانی قطعه، اجرای درست

دانید؟ ‌ ترین اجرای خود را کدام می ‌ شاخص در پاسخ به این سوال همیشه یک جواب خیلی درست و مجید پوستی: ترین اجرای ما اجرای بعدی است. با ‌ رایج وجود دارد؛ آن هم این که شاخص این حال اگر بخواهم به خاطراتم رجوع کنم، شاید یک چیز شخصی باشد و ام بگویم؛ نه اینکه حاال چه تاثیری در روند رستاک ‌ توانم از زاویه شخصی ‌ می داشته است، اولین اجرای گروه رستاک در فرهنگسرای ابن سینا در تهران، انگیزی است. در حقیقت اولین باری بود که این ‌ برای من خیلی اجرای خاطره ها وجود ‌ بردیم و خیلی پرسش ‌ شکل از موسیقی را داشتیم به روی صحنه می های ‌ ها اتفاق افتاد و در کنار ملیت ‌ داشت. بعد از آن اجراهایی که در جشنواره مختلف اجرا کردیم هم جزو اجراهای جذاب ما بوده است. مانند اجراهایی که مالزی داشتیم. Rain Forest پارسال در جشنواره قزاقستان و

11

www . polmagazine . com

Powered by