کنید؟ امضا و سبک کاری شما چیست؟ آیا در شاخه خاصی از نقاشی کار می های من سال پیش بیشتر از کارهای انتزاعی شروع کردم. نقاشی ۳۰ من از شد و درواقع یک جور فضاهایی بود که در آن فرم و فیگور خاصی دیده نمی تصویر فضایی زمین بود. چند سالی در این حیطه کار کردم و مشخصه کارهای شود. آن دوره بیشتر این است که گویا از ارتفاع خیلی باال از فضا به زمین نگاه می های سرد بودند. حس، فضا عطر، رنگ، از طرفی کارها لطیف، شاعرانه با رنگ ور بو و حتی دمای کارها برایم مهم بود و این حسی بود که خودم در آن غوطه های زمینی و انسانی خودم بیشتر شد. بودم. هرچقدر که جلوتر آمدم، تجربه هرچقدر بیشتر رشد کردم، دیدم و تجربه کردم، به همان نسبت بیشتر با دنیا ها های من هم مانند هر انسان دیگری مملو از شیرینی آشنا شدم. تجربه هاست. آشنا شدن با همسرم هم نکته مهمی بود و تاثیر بزرگی در و تلخی ام داشت. او یک موزیسین مطرح است که تجربیات و دیدگاه خود را زندگی داشت و من را با دنیای موسیقی، به خصوص موسیقی ایرانی آشنا کرد.
گیرید؟ برای خلق آ ثار هنری خود از چه چیزهایی الهام می ام؛ اما پایه اصلی های مختلف زندگی، از خیلی چیزها الهام گرفته من در دوره ای است که به صورت روزانه روی الهامات من از زندگی و هر اتفاق و پدیده ساده گذارد. زندگی اصال پیچیده نیست و هر روز زندگی برای زندگی همه تاثیر می تری به آن نگاه خودش کلی اتفاقات و داستان دارد که به نظرم اگر با نگاه عمیق شود. بنابراین من همیشه منبع کنیم، تاثیرش روی آدم و البته کار حس می توانم بگویم چند تا چیزی که برای الهام گرفتن دارم. به صورت برجسته می گیرم؛ اما نه به این خیلی برایم مهم است، یکی از ایران و سرنوشت آن الهام می صورت که فرض کنم باید اتفاق بیفتد. این عالقه به صورت طبیعی و غریزی در سال گذشته خیلی بیشتر من را به این سمت ۱۰ من وجود دارد و مطالعه در هایی سوق داده است. همچنین موسیقی ایرانی نیز برایم اهمیت دارد. تجربه بخش بوده و هستند. اگرچه ام نیز برایم الهام که با طبیعت و حیوانات داشته شود؛ اما تاثیری که این این ارتباط به صورت علنی در کارهایم دیده نمی بخش است. تجربیات در فضای کاری من دارند، برایم بسیار مهم و الهام بهترین کاری که تا به حال خلق کردید چه بوده است؟ کنم. یعنی مثال ای کار می توانم این را خیلی قاطع جواب دهم؛ زیرا من دوره نمی تواند بین یک شود و این دوره می یک مجموعه کاری مربوط به یک دوره می تا سه سال باشد. در هر دوره معموال دو یا سه تا کار وجود دارد که به دالیلی ای بعدی این است که در هر دوره شوند. مسئله تر می برجسته و شاخص کارها برای آن دوره به وجود آمدند و نگاه امروزی من نیستند. به عنوان مثال دانستم، به خاطر حس و فضای سال پیش بهترین کارم می ۱۵ کاری را که داشتنی و قابل احترام است؛ ولی شاید با نگاه همان موقع برایم خیلی دوست دادم. در دادم یا آنطور انجامش نمی امروزم، در آن مقطع آن کار را انجام نمی کل کارهای ایران من به خصوص «خلیج فارس» برای قشر زیادی مورد عالقه 1385 و تحسین بوده است. همچنین کارهای انتزاعی من که مربوط به سال شود هم خیلی فضاهای رویایی داشت و برای بسیاری قابل می 1389 تا سال ها را دوست داشتند. تحسین بوده و آن اید و در چه کشورهایی بوده است؟ داشته تابهحالچندنمایشگاه نمایشگاه گروهی داشتم ۱۰۰ نمایشگاه انفرادی و بیش از ۱۱ من تا به امروز که در کشورهای مختلف برگزار شد؛ از جمله کشورهای عربی و حاشیه فارس، عمان، قطر ، دبی و همچنین کانادا، آمریکا، فرانسه، موناکو، چین، خلیج انگلیس، ارمنستان، مالزی و... دانید؟ ترین هایالیت زندگی کاری خود را چه می مهم توانم یک مورد را بگویم. یک چیز خیلی شاخص کنم که باز هم نمی فکر می توانم راجع به آن صحبت کنم، این است که در مورد خودم با اطمینان می که در کار بارها شکست و ضربه خوردم و تجربه کردم. درواقع شاید پشتکار توانم راجع به آن صحبت کنم. البته این باور ترین هایالیتی باشد که می مهم را دارم که همه چیز دست ما نیست و هر چقدر هم هر شخصی بخواهد به هایش متکی باشد؛ خیلی چیزها در زندگی وجود دارد که خودش و توانایی دست ما نیست. من سعی کردم این را از یک جمله شعاری به یک باور تبدیل دهد که تو تمام تالش شود، به هر انسانی آرامش می کنم و وقتی باورپذیر می خود را کردی. همچنین شاید وارد کردن عناصر جدید بصری که قبال در نقاشی خواهد هم هایالیت کاری من باشد. شدندومقداریجسارتمی استفاده نمی
شد، انگار ارتفاع نگاه من از باال بیشتر های زمینی من بیشتر می هرچقدر تجربه آمد و از آن دنیای رویایی، تخیلی و دوست داشتنی مدام به سمت زمین می شد. زمین دیگر فقط زمین جغرافیا نبود؛ بلکه زمین انسان بود. اول کم می های طبیعی در طبیعت از گل، برگ، شاخه، درخت و کوه شروع شد و از فرم بعد فیگورهای انسانی در کارها پیدا شدند. نقاشی انتزاعی و فیگوراتیو با کند. ها یکی دو ساله است و مدام تغییر می هم ادامه پیدا کردند. این دوره سپس احساس کردم که کمبودی از تنوع و عمق در ابزارهای هنری وجود های مختلف برای ها به همراه متریال دارد. تنها استفاده از انواع مختلف رنگ های من کافی نبود. این نیاز بوم، کاغذ یا چوب، برای انتقال حس و تجربه باعث شد که به تکنیک کالژ بپردازم. با این روش از قطعاتی که اغلب با اجزا ها، درختان و طبیعت هماهنگی داشتند، استفاده ها، گل طبیعی مانند برگ ها کردم. در دوره بعد، معماری به تدریج وارد آثارم شد. بناها و ساختمان می از فلزات مختلف شکل گرفتند و استفاده از مواد سخت و سنگین به آثارم عمق بیشتری بخشید. این دو فضای مجزا یعنی فضاهای مدرن شهری با های فلزی و فضاهای بافت نرم، به طور مشخص در آثارم مشهود ساختمان های نقاشی ابر و بادی ایرانی استفاده ها و الهام است؛ اما هنوز هم از تکنیک کنم که از پیش در آثارم وجود داشت. استفاده از مواد متنوع و ابزارهای می کند و با هنری مانند فلزات یا عناصر طبیعی، به تنوع و غنای هر اثر کمک می کنم. توجه به نیازمندی هر اثر، از ابزارها استفاده می
19
www . polmagazine . com
Powered by FlippingBook