POL Magazine No. 23 Canada

کدام یک از بناهای تاریخی ایرانی را بیشتر از همه دوست دارید؟ چرا؟ نظیر ایران ‌ های اصفهان، سی و سه پُل و خواجو از بناهای بی ‌ برای من پُل ها نه ‌ دهند. آن ‌ ها چند کار مختلف را انجام می ‌ هستند. به دلیل اینکه این پُل زنند؛ بلکه سطح آب رودخانه را نیز کنترل ‌ رود پُل می ‌ تنها روی رودخانه زاینده کنند و روی پُل فضاهای سرپوشیده و اطاقچه معاب برای استراحت ‌ می و نشستن رهگذران هم وجود دارد. زیر پُل، فضا با انعکاس صدا برای آواز ها ‌ خواندن، شعر نوشتن و گردهمایی فامیلی هم ایجاد شده است. پُل اندازی در شب مانند یک سازه سینما، نمایشنامه زندگی مردم را به ‌ با نور گذارند. ‌ نمایش می نظرتان در مورد کارکرد معماران داخل ایران چیست؟ به نظر من در داخل ایران معماران بسیار قابل، هنرمند با معلومات فنی رسند یا کیفیت ‌ هایی که به مرحله اجرا می ‌ بسیار باالیی داریم؛ ولی ساختمان پایینی دارند یا حرف نوینی برای گفتن ندارند یا تکرار معماری معاصر هستند بینید و به اقلیم و فرهنگ کشور ‌ های معماری می ‌ که در تمام مجالت و نشریه ربط و بیگانه هستند. چالش این است که با تکنولوژی کامپیوتری و ‌ ایران بی ایران را طرح کرد. ۲۱ افزاهای نوین بتوان معماری قرن ‌ نرم

اید چیست؟ ‌ تر ین درسی که از معماری گرفته ‌ بزرگ بزرگترین درس در معماری برای من این بود که معماری مانند زندگی، راجع ها است ‌ به زیبایی و زشتی نیست؛ بلکه معماری برای بهبود زندگی انسان کند و ‌ آمیز یک مسیر و روش زندگی نوین را تعیین می ‌ و معماری موفقیت برد. معماری زمان معاصر، پُلی ‌ وسیله یک جامعه و فرهنگ را جلو می ‌ بدین میان گذشته و آینده است. معماری اثری است که از خود برای آینده به جای گذاریم؛ اینکه ما چه کسی هستیم و در آینده چه کسی خواهیم بود. ‌ می به نظرتان تحصیالت آ کادمیک چقدر در موفقیت یک معمار تاثیر دارد؟ تحصیالت و دانش همیشه الزم است و به رشد فکری و تکنیکی شما کمک کند، ولی معماری فرمول ندارد و برای همین بعد از یادگیری اولیه، بهتر ‌ می است کار تجربی و عملی کسب کرد. شاگرد یک نجار یا آهنگر یا اوستای سر ساختمان شدن، شاید ارزش بیشتری از گرفتن دکترا در رشته معماری داشته باشد و در آینده موفقیت یک معمار را تضمین کند. گویند رشته معماری اشباع شده و امکان موفقیت در آن کم است. چقدر ‌ می اینحرفراقبولدارید؟ به نظر من رشته معماری اشباع نشده؛ اما ساختمان با کیفیت، با ارزش و ها و معماری، تجاری و بساز ‌ ماندگار کم شده است. در ایران بیشتر ساختمان بفروشی هستند. بنابراین رقابت بین معماران زیاد است و امکان موفقیت متاسفانه کم است. معماری مسیری بسیار طوالنی است و ما بعد از تقریبا ای، به قول موالنا: «هفت شهر عشق را عطار گشت، ما هنوز ‌ سال کار حرفه ۴۰ ایم». ‌ اندر خم یک کوچه گیرید؟ ‌ چقدر از معماری سنتی ایرانی برای کارهای خود الهام می های ‌ ها، حوض ‌ ها، دیوارها، سکوهای سنگی، حیاط ‌ معماری باستانی ایران، باغ بخش هستند؛ ‌ ها، همگی برای ما الهام ‌ های کار دست و تجربه کوچه ‌ آب، کاشی کنیم. ‌ ولی نه در فرم دادن به معماری. ما خود را معمار سنتی تعریف نمی

کنید معماری در ایران چقدر با استانداردهای روز دنیا فاصله دارد؟ ‌ فکر می قیمت عده معدودی، با کیفیت باال و ‌ معماری ویالهای شخصی و گران ها، ‌ ها، بیمارستان ‌ استاندارد روز دنیا ساخته شده است؛ اما متاسفانه هتل های ‌ های هوایی عابر پیاده و ساختمان ‌ های عمومی، پل ‌ ها، پارک ‌ فرودگاه دولتی از استانداردهای دنیا دور هستند.

12

المللے ‌ مجله فارسے زبان بین مجله پـــــــل،

Powered by