POL Magazine No.18 Canada

زودی شامل بسیاری ‌ سرگرمی و جذاب کردن محیط برای کاربران است، اما به االن ‌ های اقتصادی، هنری و فرهنگی مهم خواهد شد. البته همین ‌ از فعالیت های اقتصادی و ‌ کار شدند و در متاورس فعالیت ‌ به ‌ هم بسیاری دست دهند. چندبرندی که تا به امروز در متاورس فعالیت و ‌ هنری انجام می SONY ، SAMSUNG ،‌ : بریم ‌ تان نام می ‌ اند را برای ‌ گذاری کرده ‌ اقدام به سرمایه Google META ، MICROSOFT ، BINANCE ، EPIC GAMES ، NIKE ، ADIDAS ، و... . BOEING ، GUCCI زمان و مطابق با دنیای حقیقی بودن، ‌ های متاورس به هم ‌ توان از ویژگی ‌ می دسترس برای عموم، اقتصاد کارآمد،تجربه، مشارکت گسترده و ‌ پایداری، قابل های ذکر شده یک مثال ‌ غیرمتمرکز بودن، اشاره کرد. برای روشن شدن ویژگی زنیم. مراسم اسکار را در نظر بگیرید، متاورس این قابلیت را برای همه ‌ می مردم دنیا بدون محدودیت و کارت دعوت با ‌ زمان، همه ‌ کند که هم ‌ فراهم می آواتار به این مراسم بروند و در این جشن بزرگ شرکت کنند. شوند. در متاورس محیط اداره و ‌ ها یکی بعد از دیگری وارد متاورس می ‌ شرکت عینک و هدست مخصوص، ‌ شود و پرسنل به وسیله ‌ سازی می ‌ شرکت شبیه بینند و مثل دنیای واقعی در کنار هم، ‌ آواتار همکاران خودشان را کنارشان می کنند. ‌ کار می که ممکن است در ‌ شرکت بوئینگ قصد دارد طراحان و مهندسان در حالی خانه، شرکت یا هرجای دیگری باشند را از سراسر دنیا در متاورس کنار هم زودی از این خبرها بسیار ‌ جمع، و اقدام به طراحی و ساخت هواپیما کنند. به های بسیاری در متاورس برگزار ‌ ها، جشن ‌ ها، همایش ‌ شنویم. کنسرت ‌ زیاد می شوند. البته تا االن هم شاهد چندین مورد برگزاری بودیم، مانند ازدواج ‌ می ، Justin Bieber یک زوج هندی که با حضور دو هزار مهمان و یا کنسرت ‌ و... که در متاورس انجام شد. Snoop Dogg شود بدون این ابزار و با همین گوشی و رایانه، وارد این ‌ در حال حاضر هم می » نیاز AR » و « VR دنیای جذاب شد. اما برای درک بهتر متاورس به ابزارهای « VR چه تفاوتی با هم دارند. با AR و VR داریم. در همین ابتدا بیایید ببینیم توانیم یک شی مجازی ‌ می AR شویم اما با ‌ بعدی می ‌ ما وارد فضای جدید سه صورت مجازی کنار ‌ را وارد دنیای واقعی خودمان کنیم. مثال یک اژدها را به خودتان داشته باشید. اید؟ ‌ صحبت کنیم. آیا چیزی شنیده XR و MR بیایید کمی هم در مورد XR است. حاال با کمک MR ای متفاوت از ‌ تجربه XR و VR و AR ترکیب MR تری داشته باشید، مثال ‌ تان ارتباط بیشتر و واقعی ‌ توانید با اژدهای خانگی ‌ می نوازشش کنید، با او بازی کنید و او هم به این رفتارهای شما واکنش نشان کنیم ‌ بدست بیاورید، پیشنهاد می XR خواهید دید بهتری از ‌ دهد. اگر می را حتما Steven Spielberg ‌ ساخته Ready Player One فیلم ببینید.

اگه بخواهیم یک تعریف ساده از متاورس داشته باشیم باید بگوییم که از به معنای Universe که مخفف کلمه Verse به معنی «فرا» و Meta ‌ دو واژه توانند ‌ بعدی که در آن افراد می ۳ جهان است تشکیل شده است. جهانی صورت مجازی تعامل داشته باشند. ‌ در اطراف پرسه بزنند و با یکدیگر به ها و فضاهایی ‌ ها، پارک ‌ شود ساختمان ‌ مثال، جهانی که در آن می ‌ عنوان ‌ به توجه این است که در این ‌ خلق کرد که در واقعیت وجود ندارد. نکته قابل بعدی دنیای واقعی را نادیده بگیریم. مثال ۳ ِ توانیمقوانینفضازمان ‌ جهان می اش وجود ‌ هایی طراحی کنیم و بسازیم که در دنیای واقعی امکان ساخت ‌ خانه ندارد! یا تابلوهای تبلیغاتی ببینیم که ستون متصل به زمین ندارند و... . در Snow Crash در کتاب Neal Stephenson آمریکاییبهنام ‌ بار نویسنده ‌ اولین ‌ متاورس استفاده کرد و آن را یک دنیای ‌ ، از واژه ۱۹۹۲ «سقوط برف» در سال بعدی که از آواتار مردمان واقعی درست شده؛ تعریف کرد. متاورس ‌ مجازیِ سه بعدی و جذاب دانست. ۳ های ‌ شود، نسل بعدی اینترنت، با محیط ‌ را می بعدی چگونه برای ۳ حاال ممکن است این سؤال پیش بیاید که این دنیای ها و ‌ درک خواهد شد؟ جواب این است که با استفاده از هدست ‌ ما قابل » AR بندهای « ‌ ها و مچ ‌ » یا همان واقعیت مجازی، عینک VR های « ‌ دستکش یا همان واقعیت افروزده. دنیای متاورس به چه صورت است؟ توانیم متاورس را «فراجهان» بگوییم. ‌ کل می متاورس چیست و چرا اینقدر مهم است؟ فضای مجازی که امروزه با آن سر و کار داریم و بسیار هم به آن وابسته هستیم، بعدی است و در اصل فقط توانسته حس شنوایی و بینایی ما را ۲ صورت ‌ به چندان دور، حس ‌ نه ‌ صورت محدود درگیر کند. متاورس قرار است، در آینده ‌ به المسه، بویایی و حتی چشایی را هم در اشکال بزرگ درگیر خودش کند! ‌ مان در فضای مجازی کنونی، ما ‌ های کاربری شخصی ‌ در حساب بعدی و ثابت خودمان فعال هستیم. ۲ های ‌ با عکس اما در متاورس، شما با استفاده از آواتار های ‌ تان، دست به فعالیت ‌ِ مخصوص زنید. درست است ‌ مختلف می ‌ های ‌ که هم اکنون پروژه متــــــــــــــــــــــا و ر س تمر کزشان برروی

در این فیلم، «وِیـد» کارکتر اصلی، هر زمان تصمیم به ورود های ‌ گیرد، هدست و دستکش ‌ به دنیای متاورس می پوشد و مثل دنیای واقعی با ‌ را می ‌ مخصوصش شود؛ ‌ تمام اجزای دنیای مجازی که واردش می کند! ‌ صورت واقعی ارتباط برقرار می ‌ به های بعدی پُل ادامه این ‌ در شماره مقاله را بخوانید.

www.iranimeta.com

57

POL Magazine

Powered by