» و Plane Crazy های « به نام Mickey Mouse دو کارتون صامت از ای از استقبال بسیار گسترده 1928 » در سال The Gallopin' Gaucho « برخوردار شد و در ادامه قسمت سوم این فیلم با اسم کشتی بخار ویلی » که با ابتکار دیزنی از صداهای جدیدی در آن استفاده Steamboat Willie « شده بود، تسلط دیزنی بر بازار انیمیشن را تضمین کرد. » Walt Disney Productions این شرکت به « 1930 و شروع دهه 1929 از سال و Mickey Mouse هایی با حضور ها کارتون تغییر نام داد. در این سال تولید شدند. Goofy و Donald Duck ، Pluto های مکملی مثل شخصیت های موسیقی کالسیک محصولی هایی انتزاعی، که با ترکیب سمفونی کارتون دادند که تا قبل از آن وجود نداشت! هوشمندی و را به مخاطب ارائه می های استفاده شده در خوش ذوقی این تیم در انتخاب آهنگسازان و موسیقی ها از هر پروژه به پروژه بعدی باعث شد استفاده از این نوع موسیقی به کارتون از آن روزها تا به امروز تبدیل شود. Disney امضای اصلی تولید شد 1932 » که در سال Silly Symphony Flowers and Trees کارتون « برای اولین بار در تاریخ از تکنیک سه رنگ استفاده کرد و نقطه عطف دیگری و دنیای سینما و انیمیشن بوجود آورد. این فیلم کوتاه برای Disney برای عنوان یک انیمیشن برنده اسکار شد و در ادامه آن انیمیشن، اولین بار به اسکار 1933 » در سال The Three Little Pigs سمفونی سه خوک کوچولو « اضافه کرد. Disney دیگری را به کارنامه
Plane Crazy
بعد از سفید برفی ادامه پیدا کرد و در سال Disney های نوار موفقیت های «پینوکیو» به بازار عرضه شد. انیمیشنی پُر از جزئیات و پیچیدگی 1940 ترین شخصیتی و بصری، و به دید خیلی از اساتید سینما در آن زمان بزرگ رود. در همین سال انیمیشن پُر حاشیه به شمار می Disney دستاورد قول یکی از منتقدان سینما از عرضه شد که به Disney » هم از Fantasia « العاده است. های بصری فوق لحاظ جذابیت مسخره است اما از نظر جذابیت توسط 1942 » در سال Bambi و بامبی « 1941 » در سال Dumbo در ادامه دامبو « های خوبی چه در گیشه و به نمایش درآمدند که همگی از موفقیت Disney چه در میان منتقدان برخوردار بودند. تمامی این آثار مخصوصا از پینوکیو به یعنی ترحم، موسیقی، کمدی، ماجراجویی Disney بعد، دارای ریشه و ژن اصلی و وحشت واقعی بودند و به گفته خیلی از منتقدان از شاهکارهای تاریخ روند. عنصر وحشت و هیجان زیادی که در سینما و انیمیشن به شمار می ها استفاده شده است، همیشه منتقدانی داشته است، اما این انیمیشن توانند این همیشه معتقد است که نوجوانان و حتی نونهاالن می Disney درصد کم از نیروهای شیطانی، ترس و همچنین تاریکی را تحمل کنند، چون ها همیشه منوط به پیروزی نیروهای نور بر تاریکی بوده است. استفاده از آن
ها ریسک خطرناکی باعث شد آن 1934 در سال Disney های مستمر موفقیت را شروع کنند! درست وقتی که تصمیم گرفتند «سفیدبرفی و هفت کوتوله» ها برای یک انیمیشن بلند و سینمایی به را تولید کنند. این اولین تجربه آن آمد و همچنین اولین انیمیشن بلند تاریخ که در حد یک فیلم حساب می سینمایی برای آن تبلیغ و نمایش در نظر گرفته بودند. موفقیت «سفید برفی برد، و هفت کوتوله» درست ما را به زمان موفقیت «کشتی بخار ویلی» می کمتر کسی است که معتقد نباشد «سفید برفی» صنعت سینما، انیمیشن، های دیگر را برای همیشه متحول کرد و نشان سرایی و بسیاری از زمینه داستان تواند مثل یک فیلم بلند اثربخش، جذاب، گیرا و البته داد یک انیمیشن می در این انیمیشن برخالف دیگر تولیدکنندگان محدودی Disney درآمدزا باشد. ها را به حداقل رساند و سعی که آن زمان وجود داشت، بُعد سورئال شخصیت ها وارد انتقادات زیادی را به آن Disney گرا باشد. این عملکرد کرد بیشتر واقع های انیمیشن و دنیای خیالی، در این کرد و منتقدان معتقد بودند، ظرفیت اثر کمتر به آن پرداخته شده است و نادیده گرفته شده است، اما در نهایت تا سازی سفید برفی نبوده است. امروز هیچکس منکر موفقیت و تاریخ
53
www. polcanada .ca
Powered by FlippingBook