POL Magazine No.13 Turkey

محور و ‌ بندی دانش ‌ پوشی و طبقه ‌ تر و انتزاعی مبدل ‌ حتی اگر مفهوم کلی مدار مدرن مربوط به آن را بپذیریم و از اتخاذ یک رویکرد تاریخی- ‌ هویت نظر کنیم، با این حال تمایزگذاری ‌ فرهنگی به این طیف گسترده رفتاری صرف های ‌ پوشی با انگیزه ‌ نماید. مبدل ‌ پوشی ضروری می ‌ میان انواع انتزاعی مبدل های آئینی، ‌ توان به انگیزه ‌ مختلفی صورت گرفته است که از آن دست می اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اشاره داشت. پوش» و مردان ‌ هایی از زنان «مردانه ‌ در زمینه مطالعات ایرانی با نمونه ها امکان گذر از ‌ پوشی برای آن ‌ شویم که مبدل ‌ پوش» مواجه می ‌ «زنانه مرزهای بیرونی جنسیتی را فراهم کرده تا آنان بتوانند در قالب مرد یا زن توان به ‌ های مربوط به جنس مخالف خود بپردازند. برای مثال می ‌ به شغل هایی از ‌ داری، دالکی و رقاصی اشاره کرد که نمونه ‌ مشاغل سنتی همچون خانه پوشی در مطبوعات ایران دوران پهلوی دوم منعکس شده است. ‌ این مبدل پوشی به «باقر نمازی»، از رقاصان معروف در ‌ مشهور این مبدل ‌ یک نمونه پوشی ایرانی ‌ های تاریخی دیگر مبدل ‌ شود. نمونه ‌ های تهران مربوط می ‌ کاباره زاده» دنبال کرد. در زمینه هنر، تئاتر ‌ های «قاسم حاجی ‌ توان در نقاشی ‌ را می پوشی شغلی را شاهد ‌ هایی از مبدل ‌ و بخصوص سینما نیز در ایران نمونه های به ‌ تر مربوط به اجرای نقش زنان در نمایش ‌ های قدیمی ‌ هستیم. نمونه زار تهران و همچنین نمونه ‌ پسند در الله ‌ اصطالح روحوضی و تئاترهای عامه ترین ‌ های زنان در مراسم تعزیه است. از معروف ‌ مذهبی آن در اجرای نقش ها ‌ بازیگرانی که در تئاتر و سینمای پیش از انقالب و عمدتا در فیلم فارسی توان به «علی تابش» اشاره داشت. ‌ اند می ‌ های زنانه ظاهر شده ‌ در نقش توان به ایفای نقش زنانه توسط ‌ همچنین در دوران بعد از انقالب می ‌ هایی از این دست نیز اشاره کرد. این ‌ «اکبر عبدی» در فیلم آدم برفی و نمونه پوشی ما را از اتخاذ ‌ های تاریخی مبدل ‌ پیچیدگی و تاریخمند بودن انواع گونه دارد. رویکردی که ‌ یک رویکرد کلی و تعمیمی غیرتاریخی و انتزاعی بر حذر می پوشی را به لحاظ ماهوی و صرفا به دلیل اشتراک در ‌ این انواع مختلف مبدل های مربوط به جنسیت مخالف در یک طبقه گنجانده است. ‌ پوشیدن لباس تنها در دو دهه اخیر و عمدتا در میان ایرانیان مقیم خارج از کشور (دیاسپورا) های ایرانی هستیم. افرادی که حال در زمینه اجتماعی ‌ شاهد حضور درگ اند و در ‌ جدید امکان نمودگری و حضور اجتماعی به عنوان درگ را پیدا کرده پردازند. ‌ پیوند با گفتمان جنسی و جنسیتی رسمی مدرن به اجرای درگ می هایی را از ‌ پوریا افخمی عکاس ساکن کانادا در آخرین مجموعه خود عکس های ایرانی به ثبت رسانیده است که دنبال کردن این مجموعه ‌ کویین ‌ درگ خالی از لطف نیست.

های متضاد دو جنس ‌ تر اجرای مکرر دو قطب، جنسیت ‌ به طور اختصاصی آورد. پس از ‌ طبیعی ذاتی و پیشا گفتمانی را به صورتی قابل قبول، به وجود می ای که جنسیت را بیان کند و تجسم ببخشد وجود ندارد ‌ آنجا که هیچ امر ذاتی های مختلف جنسیت، ‌ پس جنسیت یک واقعیت نیست. در واقع کنش ها هیچ جنسیتی وجود ‌ کند و بدون این کنش ‌ های جنسیت را خلق می ‌ ایده ای است که به طور منظم تکوین خود را ‌ ندارد. بنابراین جنسیت، برساخته سازد. توافق ضمنی مشترک برای اجرا، تولید، حفظ، تمایز و تقابل ‌ پنهان می ها همچون روایتی فرهنگی به واسطه باور پذیر بودگی تولید خودش ‌ جنسیت محو شده است. به طور کلی از نظر باتلر جنسیت به وسیله اجرای خودش .)1397 ، (روث و رایان خلق شده است و از این رو اجراگر است. درست براساس همین مفهوم وام گرفته باتلر یعنی اجراگری است که وی بر های قدرت، ‌ رویکرد آشفتگی جنسیتی به عنوان اقدامی برای سرنگونی نظام دگرجنسگرایی اجباری تاکید ‌ سرکوبگر و تولیدگری همچون نظام پدرساالرانه کند ‌ دارد. نظامی که اجراگری منحرف از ساختار جنسیتی هنجار را سرکوب می محور ‌ های معرفتی و دانش ‌ و یا در وجه تولیدگر خود این انحراف را در نظام سازد. ‌ مند و منقاد می ‌ خود تعریف و تحدید کرده و کنشگران را سوژه

ولی باید در نظر داشت که این استدالل باتلر که ماهیت اجرایی رفتارهای کند، سویه دیگری نیز دارد. یعنی اینکه اوال مسئله ‌ جنسیتی شده را آشکار می ها ‌ مناسبات اقتصاد سیاسی در ظهور، چیستی و چگونگی این اجراگری دخیل است و همچنین ممکن است این اجراگری به بازتولید و تقویت های جنسیتی از طریق ایجاد این ایده که مرد بودن و زن بودن چیست ‌ کلیشه بیانجامد. از منظر باتلر اجرای درگ نه تقلید از یک جنسیت خاص که تقلید از ایده جنسیت هنجارین است و در نتیجه اجرای درگ در درون خود حامل ساز آشفتگی جنسیتی است. ‌ نیروی چالش برانگیز و مسئله پوشی بدون تمایزگذاری ‌ زبان عمدتا انواع مختلف مبدل ‌ در فضای فارسی بندی ‌ پوشی» طبقه ‌ تر «زن ‌ پوشی» یا لفظ عامیانه ‌ دقیق ذیل مفهوم «مبدل های ‌ شوند. همچنین در برخی موارد شاهد آن هستیم که انواعی از تیپ ‌ می نما ‌ مرد ‌ نما و زنان ‌ مدرن نظیر مردان زن ‌ پوشی پیشا ‌ رفتاری جنسیتی و مبدل های مدرن نظیر درگ ‌ های پیشینی و مرتبط با مبدل پوشی ‌ به عنوان نمونه تلقی شده و بر اساس این روایت خطی و طبیعی شده، ارتباطی غیرتاریخی شود. در این پیوندسازی انتزاعی اجراگری ‌ میان این انواع مختلف برقرار می ها با انواعی از ‌ جنسیتی و فرا جنسیتی آگاهانه و مبتنی بر هویت مدرن درگ شود. ‌ رفتارهای جنسی و جنسیتی پیشا مدرن، مرتبط می

67

www . polertebat . com

Powered by